Hmm..

Tänkte skriva min "förlossningsberättelse"... Bäst att göra det nu när allt är färskt i minnet ^^

Natten 8-9/12 hade jag typ "mensvärk".. Tänkte inte så mycket på det under natten mer än att det störde mej lite när jag skulle somna! På morgonen när jag ännu hade ont så googlade jag det :P Läste där att det kan vara förlossningen som startat... Jag fick PANIK! Hade ju inte fått prata med en BM om min rädsla ännu...

Aja, Hade inte direkt jätteont så jag och Johan for och tog en fika på "Alla Tiders Café".. Vid ungefär 13.30 skulle vi fara därifrån eftersom Johan skulle fara på jobbet! När vi kommer ut därifrån känner jag en STARK smärta i magen och kan knappt andas.. då vart jag liite rädd... Kom mej iaf till bilen och där ringde jag in till förlossningen för att rådfråga dom! Fick till svar att dom tyckte jag skulle komma in..

Johan ringde till jobbet och sa att han blir lite sen och sen for vi in! Dom mätte kurvor och kikade och mycket riktigt, Var i latensfasen.. 1:a fasen av 3 för er som inte vet det ^^ Den fasen som är jobbigast för många och som tar längst tid vad jag förstått.. Fick prata med en jättebra BM där och diskuterade med henne om min rädsla inför förlossningen.. Massa tårar vart det!! Men är som så svårt att sluta när man väl sätter igång :P

Fick även en läkare som kom in och pratade om kejsarsnitt... Han avslutade vårt samtal med "Kejsarsnitt är ingen omöjlighet att få om man verkligen inte kan tänka sej att föda vaginalt"... Ja, Nåt sånt iaf!.. Då kändes allt så mycket bättre att få höra det av en läkare!!! Fick 2 piller att ta.. 1 av dom var en sovdos så jag skulle få sova den dagen och den andra skulle stanna värkarna och själva förlossningen... Fick gå hem och "sova på saken" som dom så fint utryckte det.. Som att jag skulle ändra mej och vela föda vaginalt bara för att jag fått sova 1 natt :P

Kom tillbaka till bb 8.30 eftersom det var den tiden vi hade bestämt.. Dom tog en ny kurva och jag fick även veta resultaten av min röntgen av bäckenet.. Allt såg bra ut och mitt bäcken var inte för litet för att kunna föda! Sen vart det en lååång väntan på att få prata med en läkare!! Var precis som att dom vi träffat dagen före skrivit på mina papper att jag skulle prata med en läkare om snitt direkt eftersom ingen ens frågade nåt om att föda vaginalt.. Aja, Var ganska skönt för då hade jag säkert bara börjat grina igen ^^

Väntade läänge men till sist fick vi prata med en läkare.. Och måste säga att det gick typ 1000 ggr smidigare än vad jag trodde det skulle gå.. Han frågade "Kan du tänka dej att föda vaginalt" och då svarade jag "nej".. Då brjade han fylla i nå papper och sen sa han "Ska se om du får komma på operation redan i eftermiddag"... Lyckan var såååå stor i det ögonblicket kan jag påstå :) Fick oss ett rum på bb och sen gick vi ut i bilen och hämtade våra saker... Började ringa runt till lite folk och berätta den glada nyheten ^^ Vart som lite overkligt eftersom vi inte visste vilken tid det skulle bli.. Vi visste som bara att om nån timme kommer vi äntligen få ut våran lill* :)

När klockan var just före 15 kom 2 sköterskor in för att sätta kateter på mej.. och det var INGE trevligt kan jag säga!! Usch.. Aja, Kan ju förstå att dom inte vill att man kissar när man ligger på bordet ;P Dom sa också "10 över 3 vill dom ha dej uppe på operation"... Då vart som allt lite mer verkligt.. Om ett litet tag har vi vår babys i famnen!

Vid 15 över 15 rullade dom upp mej på op... Fick ryggbedövningen (som gjorde jävligt ont), fick en kanyl i armen samt att dom satte en blodtrycksmätare på armen på mej.. Sen satte dom upp det där skynket just under hakan på mej för att jag inte skulle kunna se när dom skär i mej.. Det hade nog inte vart så fräscht :P Hade en superbra barnmorska som verkligen guidade mej igenom allt dom gjorde.. Bedövningen tar bara bort smärta.. Man känner ännu beröring och sånt! Det läskigaste var nog att hon berättade att just när läkaren lyfter ut bebisen kommer jag känna ett starkt tryck uppåt och att jag bara ska andas igenom det! Lät ju inte speciellt trevligt :P

När dom hade fått upp skynket så kom läkaren in.. Nöp lite i min mage och frågade om jag kände nån smärta.. Svarade "Nej" eftersom jag inte märkte av att han nöp. Trodde han bara höll handen där eller nå :P fortsatte känna att han höll handen där men tänkte inte så mycket mer på det förren barnmorskan sa "Nu kan du känna det där trycket jag pratade om".. Jag tänkte för mej själv "REDAN?!!?".. Haha, Jag visste inte ens att dom börjat skära så var han redan inne hos bebisen :) Kände ett litet tryck, Inte alls nå jobbigt tyckte jag.. Och sen hörde jag världens bästa ljud! Bebisen grinade så fort den kom ut till världen.. Vilken känsla :) Hörde att Johan som kikade över skynket sa "yes" men jag fattade då inte riktigt vad han menade.. Klockan var då 15.49!

En BM kom snabbt upp till mej och Johan och visade vår lill*.. Jag frågade vad det blev och fick till svar "En flicka".. Måste jag säga att jag vart superförvånad?! Jag har ju vart inställd på en pojke i typ 7 månader nu åsså kommer det ut en liten flicka :D Aja, Jag har inte direkt heller velat ha en pojke.. Är bara så det har kännts... Oj så fel man kan ha :) Johan har ju hela tiden sagt att det är en flicka varav hans "yes" när han såg vad det blev :)

Johan, BM och vår lilla dotter gick ut ur rummet för att väga, mäta och sånt medan jag snällt fick ligga kvar på bordet för att bli igensydd!.. Pigan vägde 3115g och var 47cm lång.. så hon var väldigt mycket mindre än jag trodde hon skulle vara!! Skönt :) när jag var klar påop så vart jag rullad till uppvak och dom sa att Johan och bebisen skulle komma snart.. när det hade gått 20 minuter vart jag lite otålig eftersom dom inte kommit ännu.. Frågade en av sköterskorna om nån sagt till Johan att jag låg här och fick till svar "Jodå, dom brukar vara snabba på att meddela"... Låg där 15 min till och kände att jag vart lite irriterad så frågade igen.. Då fick jag låna en telefon för att själv ringa till Johan! Ringde dit och han och tösen var på vårt rum och ingen hade då sagt till han att jag var klar... *morr* Typ 5 minuter efter jag ringt var båda där! Lyckan var ett faktum när jag fick min lillpiga breve mej i sängen :) Kändes lite overkligt samtidigt.. Nu mitt i allt var vi 3 :) Aja, det tar nog ett tag att komma in i mammarollen till 100% :) Låg där i nån timme så dom fick se att jag kunde börja röra på mej och sen fick vi åka till vårt rum!...  De dagarna vi låg på BB var det Johan som gjorde allt i princip.. Eller mata henne gjorde ju jag men :P Johan som böt alla blöjor och tog upp henne, klädde på henne mm.. Första dagarna hjälpte han mej upp och ner från sängen, fixade mat åt mej osv.. Jag var helt hjälplös!! stackarn måste ju ha varit helt slut :P 2 att ta hand om 24/7 :D

Skulle få fara hem på måndagen men mina värden var så låga så läkaren ville vi skulle stanna en dag till så det kändes lika bra att göra det! På tisdag fick vi komma hem och det var såååå skönt! Var ju helt underbart att få träffa hundarna igen om inte annat ^^ Saknade ju mina 2 småttingar när jag var borta :)

Såja det var väl det jag kommer ihåg :)

Har ju haft ont sen jag kom hem och ihelgen var vi in på akuten för att smärtorna vart för stora!! Jag som trodde det var såret som spökade hade då helt fel.. Är min urinvägsinfektion som kommit tillbaka och har klättrat upp igen! Usch! Aja, Äter penicillin nu så jag hoppas det blir bra! Känns bättre redan iaf..'

Nu orkar jag inte skriva nå mer :D Får se om nån orkar läsa hela väger ner? ;P




Kommentarer
Postat av: Alexandra

Roligt att allt gick bra och ännu ett stort GRATTIS till er =)

2010-12-20 @ 19:56:48
URL: http://www.nogg.se/alexandralantto
Postat av: Tessi

Åhh va kul å läsa:) Speciellt när de blev snitt och se hur du tyckte de var...Trodde precis som du att dom inte ens börjat skära i en och hux flux är de klart.. tog väl 4-5 minuter själva operationen:)

2010-12-20 @ 20:29:09
Postat av: Linda

Jag kom oxå ända ner, kul att läsa även om jag ju fick höra det live oxå :) Jag funderade på en ryggmärgsbedövning men jag tror jag stryker det, tycker ju värsta saken m Jeppes förlossning var droppet jag fick i handen ^^

2010-12-20 @ 20:53:45
URL: http://cookiedragon.blogg.se/
Postat av: Jessica

Kom oxå hela vägen ner.. =) ha en toppen mysig jul nu å hoppas att du kryar på dig...



kram kram

2010-12-20 @ 23:36:56
URL: http://yessys.bloggplatsen.se
Postat av: Linda.L

Jag kom oxå ända längst ner fast de var mycke att läsa..Va skönt att du fick snitt när du var så rädd.

MEn kan inte va så skönt efteråt när dem har sytt.Vet ju inte har ju fött vanligt mina 2 barn,men har ju haft 2 snabba förlossningar så.

Ett stort GRATTIS igen och hoppas ni får en toppen mysig jul och nyår...Kram på er alla 3+2 vovvarna

2010-12-21 @ 07:03:31
Postat av: M

Åååå va roligt!

Jag känner faktiskt inte dig alls.

Hittade din blogg av en slump genom din syster när jag sökte på Naken-hundar. Har följt din blogg nu i över ett halvår:-)

Hur kom ni fram till Vanessa? Jätte fint namn faktiskt.

Vad tyckte hundarna om lilltjejen? har du märkt någon svartsjuka?



Kram M

2010-12-21 @ 11:05:56
Postat av: Sussie

så mysigt! :)

får jag fler barn, kommer jag också att begära snitt. Hade ju tänkt det med Liam, men så blev inte fallet. Kram till er alla.

2010-12-21 @ 22:00:50
URL: http://sussieeliasebba.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback